söndag 10 januari 2010

Baguetter


Idag har jag bakat två snabba och goda baguetter med solrosfrö. Eftersom jag inte vet hur mycket kraft min första surdegsgrund har vågade jag inte chansa utan tillsatte jäst. Däremot slängde jag i en del surdegsgrund för den goda smakens skull.
Receptet är inspirerat av Martin Johanssons baguetter.

Baguetter med solrosfrö

3,5 dl ljummet vatten
1 pkt jäst
100 g surdegsgrund
150 g durumvetemjöl
50 g rågmjöl grovt
300 g vetemjöl special
5 g ljus sirap
15 g salt
2 dl solrosfrö

Lös jästen i det ljumna vattnet. Blanda i de övriga ingredienserna utom saltet. Kör långsamt i degblandare i 7 min och tillsätt sedan saltet. Kör i 3 min till. Låt jäsa under bakduk på en varm plats i en timme.
Dela degen i två delar och forma till två baguetter. Låt jäsa ytterligare i 45 min under bakduk.
Sätt ugnen på 275 ° med en plåt i mitten och en plåt längst ner. Stoppa in baguetterna på mitten-plåten och lägg några isbitar på den nedersta. Efter några minuter sänker du ugnen till 225° och efter 15 min öppna och vädra ut ångan. Efter ca 25 min är baguettera klara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar