söndag 18 september 2011

Yxtaholmsslott







I helgen åkte jag och min kära mor iväg på en liten weekend tillsammans. Vi hade bokat en slottsweekend på Yxtaholmsslott och blev inte besvikna. Mitt i Sörmland ligger denna dåldis, på en liten ö och med naturen och Yxtasjön som närmsta granne.
Vi checkade in i vårt fina dubbelrum i den Nya flygeln och begav oss sedan in i slottet för en underbar afternoon tea. Där fanns snittar med vildand, räkor, lax, quiche med kantareller och fois gras, scones med clotted cream, sylter, lemon curd, grädde, pärontarte, morotskaka, tårta, creme brulee, choklad biskvier, kakor, ostar och mycket mycket mer. Vi satte oss och njöt av detta i salongen och av solen som sken utanför. Efter en promenad runt sjön poppade vi champagne på rummet innan vi fortsatte till bastun som låg nere vid bryggan. Där bastade vi och såg skymningen inta från utomhus-jacuzzin. Efter dusch och fix var vi redo för kvällens fyra-rätters middag. Ett glas champagne inledde middagen som bestod av:

Förrätt: Terrin på confiterad anka med selleriremoulad och fois gras.
Varmrätt: Oxfilé med potatiskaka, rödvinsbrässerad oxkind, smörstekta sockerärtor och kantareller.
Ostfat: Olika goda ostar med kex, chutneys och oliver
Dessert: Pistage- och persikotarte med annanassorbet

Efter middagen blev det Irish Coffee i salongen och sedan sussade vi sött.
En god frukost i Matsalen avslutade vårt slottsbesök innan vi styrde kosan mot Julita och årets äppelmarknad.

4 kommentarer:

  1. Hej! Vad roligt att er vistelse var lyckad. Funderar på att åka dit med min sambo en helg i oktober. Tänkte om du kanske kunde svara på några frågor jag har? :) Tyckte ni middagen var bra? Fanns det en större vinlista att välja från eller fanns bara deras eget "vinpaket"? Är även sugen på jacuzzi! Kunde ni boka den privat eller var den öppen för alla när som helst? Ingår detta i vistelsen (vid bokning av dubbelrum)Tack för trevlig läsning. Mvh //Annika

    SvaraRadera
  2. Hej Annika! Jag tycker absolut att ni ska åka dit! Det är en sådan underbar miljö - både ute och inne! Vi tyckte middagen var superb! Vi hade en fyra-rätters i vårt weekendpaket och vi var båda supernöjda! Dessutom var det inget problem för mig som hade bokat vegetarisk mat. De serverade först champagne som fördrink (man hade säkert kunnat få något annat om man hellre ville det) sedan kom maten in i jämn takt hela tiden - det tog varken för lång eller kort tid. Dessutom var portionerna bra i storleken, man blev inte övermätt av 4 rätter utan alldeles lagom nöjd! Råvarorna var lokala och fint säsongsbetonade! Det fanns ett vinpket för 395:-/pers till de fyra rätterna men vi valde glas istället. Det fanns ca 3-4 vinsorter av vardera rött och vitt som man kunde få på glas men sedan också ett större utbud på hela flaskor. Det fanns nog något som passar alla där. Ang. jacuzzin tror jag inte man kan boka den privat, den är öppen för ALLA gäster - ALLA timmar på dygnet. Ett tips är dock att gå dit så sent som möjligt för att få ensamhet. Man får komma till middagen mellan 19-21 vilket gör att folk bastade och bubblade innan middagen för att sedan gå dit vid 19-tiden. Jag och mamma gick till bastun och bubblet 19:15 och då var vi helt själva! Då hann vi vara där över en timma för att sedan göra oss i ordning och vara i restaurangen strax före kl 21. Och det var inte alls dumt att sitta i skymningen i en jacuzzi. Man kan dessutom köpa en bastukorg om man önskar, vet inte riktigt vad som ingår i den men jag antar att det är lite alkoholhaltig dryck och kanske lite tilltugg!
    Hoppas ni får en fin helg i oktober!

    SvaraRadera
  3. Tack för utförligt svar.
    Har bestämt mig för att åka dit. Trevligt att höra att jacuzzin kan användas när man önskar! Jag har bokat ett dubbelrum men är osäker på i vilken byggnad vi bör bo. Kvinnan i receptionen undrade om vi hade några önskemål ang detta, men visste inte riktigt vad jag skulle svara så skulle återkomma. Hoppas bara det blir en regnfri helg så vi har möjlighet att hitta på lite utomhusaktiviteter också.
    Måste åter igen säga att din blogg är intressant och att fotona är otroligt fina! :)

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Vi bodde i nya flygeln, den ligger strax bredvid slottet. Jag skulle nog rekommendera någon av flyglarna eller slottet. Stallet, Trädgårdsgemaken och Moriska Villan ligger alla lite längre ifrån, vi tyckte att det var trevligt att vara nära huvudbyggnaden, dvs slottet.
    Hoppas ni får en riktigt fin hösthelg och tack snälla för de värmande orden om bloggen!

    SvaraRadera