tisdag 13 september 2011

Glass i lass


Alla som känner mig vet att jag är tokig i glass. När jag var liten köpte jag och vännerna 0,5 liters klasskartonger, delade allt med kniv på mitten och åt först den ena och sen den andra. När vi lyxade klämde vi i oss 4 halvor var, dvs 1 liter. Då blev det Alaskaglass med choklad och banan eller jordgubb, päron och vanilj.
När jag blev äldre köpte pappa stora glasstråg på Spar Inn. 4,7 liter tryckte jag i mig på tre dagar. Sen fick jag snällt vänta 4 dagar till innan han köpte en ny, för mer än en i veckan kunde man ju inte köpa (!).
Idag har jag en egen glassinsats till min fina Kitchen Aid och det gör att jag kan göra glass varje dag om jag vill. Och jag vill ofta. Idag blev andra gången på några dagar.

Riktig Vaniljglass med citron

4 äggulor
1 dl Strö Sötrix (lchf vänligt socker, annars använd vanligt)
3 dl grädde
2 dl mjölk
1 vaniljstång
1/2 citron

Skrapa ur fröna ur vaniljstången och blanda frön och stång med grädde och mjölk i en kastrull. Riv ner skalet av en halv citron och låt sjuda 10 minuter. Låt svalna något. Vispa äggulor och sötrix/socker till fluff. Tag bort vaniljstången och häll gräddmjölken under vispning i äggsmeten. Häll tillbaka i kastrull och värm tills smeten tjocknat något. Låt svalna helt. Häll i glassmaskinen och kör tills den är klar. Frys 1-2 tim om det behövs. Servera med färska bär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar