söndag 7 mars 2010

Solroslimpa


Veckans surdegsbröd blev en solroslimpa. Hittills har jag mest bakat på bara vetemjöl och var därför sugen på att göra ett bröd med lite mer tuggmotstånd. Eftersom jag älskar frön och nötter blev detta ett experiment med massa gott i. Resultatet blev ett mycket smakrik bröd med perfekt syra och en god fyllig grov smak utan att vara en tegelsten.




Solroslimpa

Eftersom jag själv experimenterade fram detta bröd lite på känn vet jag inte riktigt mängderna på alla torra ingredienser. Jag utgick i från ett annat recept med bara vetemjöl och tog samma mängd sammanlagt men blandade i annat.

Dag 1, kväll
100 g rågsurdegsgrund
120 g rågmjöl
200 g vatten

Rör ihop allt i en bunke och täck med plastfilm och ställ varmt.

Dag 2, eftermiddag
Surdegen från dagen innan
450 g ljummet vatten
800 g blandat: rågmjöl, dinkelsikt, krossat linfrö, vetemjöl special, solroskärnor
1 dl mörk sirap
20 g salt

Blanda alla ingredienser ordentligt. Lägg i en mjölad plastlåda, mjöla lite ovanpå och lägg på locket. Låt jäsa ca 5 tim på varm plats. Ställ in i kylskåpet över natten.

Dag 3, morgon
Ta ut lådan och stjälp upp degen på bordet. Skär två bitar och lägg i mjölade brödformar, degen behöver ej arbetas mer. Mjöla ovanpå och snitta. Sätt ugnen på 275° och låt bröden jäsa på varm plats tills ugnen är klar. Ställ in formarna och sänk direkt till 250°. Efter 15 min sänk till 200° Grädda i ca 45 min sammanlagt eller tills innertemperatur är 98°. Låt svalna på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar