söndag 3 februari 2013

Tid för semla


Blev så oerhört sugen på semla här om dan och bestämde mig för att testa baka en lchf variant. Jag hittade ett superbra recept här. Tyvärr blev inte bullarna runda när jag bakade de första gången utan rann ut, så vid nästa bak gräddade jag dem i cupcakes-form istället och då fick jag upp höjden lite. Så.. man kan väl säga att det är semmel cupcakes istället. Skitgoda.

Cupcakes-semla, lchf

50 g osaltat smör
4 ägg
3,5 msk sötrix-flor
1 dl vispgrädde
1/2 dl kokosnötsmjöl
4 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1 tsk stött kardemumma

Mandelmassa
1 1/2 dl mandelmjöl
2 msk sötrix-flor
1-2 msk vispgrädde


grädde 

Bullar
Smält smöret. Vispa ägg och sötning pösigt. Tillsätt grädden och smöret i äggsmeten. Blanda kokosnötsmjöl och fiberhusk med bakpulver och kardemumma och rör ner det i smeten. Låt svälla något, Rulla 4 fina runda bullar eller fyll 6 muffinsformar. Grädda i 175° cirka 25 minuter. Låt svalna helt.

Mandelmassa 
Lägg den mandelmjölet i en matberedare tillsammans med sötningen och pulskör i några minuter. Häll sedan i cirka 2 msk grädde till önskad konsistens.

Skär av toppen på alla bullar och gröp ur lite inkråm. Fördela mandelmassan i groparna och spritsa eller lägg på en redig klick vispad grädde och lägg på brödlocket. Sikta över lite sötrix-flor. 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar