fredag 30 april 2010

Vit choklad- och citrongräscheescake med lakrits- och havssaltstryffel

En av mina stora drömmar är att ha en alldeles egen Kitchen Aid stående i köket. En kollega till mig tipsade om en tävling där man har möjlighet att vinna en. Man måste ha ett eget komponerat recept som innehåller minst en av deras produkter. Kan du gissa företaget?

Vit choklad och citrongräscheescake med lakrits- och havssalts tryffel

Botten
200 g double choc chip cookies
50 g smör

Fyllning
150 g Ögon vit choklad
400 g Philadelphiaost
3 tsk Ögon Vanilinsocker
2 äggvitor
1 msk socker
3dl vispgrädde
3 st citrongräs

Tryffel
1,5 vispgrädde
1 msk Ögon cacao
1,5 dl turkisk peppar
3 tsk Ögon Vanilinsocker
200 g Ögon mörk choklad
havssalt

Mixa kexen och smält smöret, blanda och tryck ut i en springform. Banka citrongräset och koka ihop med vispgrädden, låt sjuda i 10 min. Rör rumsvarm Philadelphiaost och blanda i vanilinsocker. Vispa äggvitorna styvt med sockret. Sila bort citrongräset och häll grädden över den vita chokladen. Blanda med ostkrämen och vänd till sist ner äggvitorna försiktigt. Frys ett par timmar.
Krossa karamellerna och koka upp med grädde, kakao och vanilinsocker. Häll grädden över bitar av Ögon mörk choklad. Låt svalna något och häll över cheesecaken. Strö havssalt över och ställ i frysen. Ta ut 30 min innan servering.

2 kommentarer:

  1. Hey darling! Flåt, är jag trög men vart kommer tryffeln in i bilden?? Är det dekorationen eller det ovanpå? Sorry, dum fråga - men var tvungen.
    Puss /LP

    SvaraRadera
  2. Ingen dum fråga! Toppingen består av lakrits- och mörk chokladtryffel... asså dekorationen ovanpå är ju bara smält choklad. Men chokladtryffel görs ju av choklad och grädde, ev smör och jag har förutom detta lagt till lakritspulver i det så det blivit en lakrits- och chokladtryffel. Blev det något klarare?
    Vi prratar chokladtryffel här, inte tryffel som i den dyra svampen....

    SvaraRadera