måndag 5 april 2010

Vego sill

Som vegetarian sedan 15 år tillbaka är det inte mycket från köttriket jag saknar. Aldrig har jag kastat en grillad köttbit en längtansfull blick, eller suktats av en kycklingbit. Däremot kan jag bli otroligt sugen på sillen som på obligatoriskt vis infinner sig på våra jul-, påsk- och midsommarbord. För ett par år sedan ramlade jag över ett recept på "Vego-sill" gjord på aubergine som jag testade och har ätit på högtiderna ända sedan dess. Smakar otroligt gott och har en självklar plats i mitt hjärta.


Inlagd aubergine

1 aubergine
1,5 dl vatten
5 msk ättikssprit
1 dl socker
1 rödlök
10 kryddpepparkorn
5 lagerblad

Koka upp vatten, socker och ättiksprit och låt svalna. Skär under tiden auberginen i centimetertjocka skivor och skär bort skalet. Halvera de som blir stora. Koka i rikligt saltat vatten i ca 3-5 min, tills de blivit mjuka men har kvar viss kärna. Häll av vattnet. Skala löken och skär i skivor. Varva lök, aubergine, lätt krossad kryddpeppar och lagerblad i en burk. Slå över lagen och ställ svalt minst ett dygn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar