fredag 12 februari 2010

Okej jag kanske har blivit galen

Surdeg. Surdeg. Surdeg. Just nu tycker många att det är det enda som kommer ur min mun. Och dom har förmodlingen rätt. Men det är för tillfället det som kommer in i min mun också. Min rågsurdegsgrund är något man måste ta hand om och sköta, ge kärlek, så man kan få skörda frukterna av fantastiskt gott bröd sen. Visst, surdeg kanske är trendigt just nu, men jag har ätit surdegsbröd sedan modersmjölken, och då oftast finskt. Surdegen är rotad djupt i mig och jag håller den väldigt kär, så... tillsvidare kommer jag fortsätta med mina surdegstorsdagar och helgbröd.


Surdegsfocaccia med soltorkad tomat och rosmarin

Dag 1, kväll
100 g rågsurdegsgrund
120 g rågmjöl
200 g vatten

Blanda ihop och plasta över och låt stå varmt under natten.

Dag 2, kväll
surdegen från kvällen innan
25 g jäst
5 dl varmt vatten
1 msk honung
1 msk salt
1/2 dl olivolja
550 g durumvetemjöl
250 g vetemjöl special
soltorkade tomater
rosmarin

Lös upp jästen i vattnet och blanda i honung, olja och salt. Blanda i mjölen och arbeta degen smidig, ca 10 min. Jäs 1 tim i oljad plastlåda. Tryck ut degen på bakplåtspapper på en plåt och låt jäsa ytterligare 45 min. Tryck i strimlade soltorkade tomater i degen och strö på rosmarin. Gnid över olivolja och strö flingsalt på. Grädda 20-25 min i 200° i mitten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar