torsdag 4 februari 2010

Gratinerad fläskfilé med kantareller, timjan, citron och bacon, syrade morötter och kokt potatis

Jag började med att rulla fläskfilén i flingsalt, färsk timjan och citronpeppar på en skärbräda. Därefter lades den i en ordentligt varm grillpanna och stektes lätt på alla sidor. In med en ungstermometer i den tjockaste delen och in i ugnen på 150°. Den var klar när innertemperaturen var 64°. Då fick den vila 10 min innan den skars i skivor och lades i terma-formen.

Under tiden gjordes kantarellsåsen som bestod av fräst charlottenlök, trattkantareller och gula kantareller. I med den burk crème fraiche "Karl-Johansvamp, timjan och citron" och lite ost. På med såsen över fläskfilén. Ungsrosta bacon ( i detta fall var det enbärs-bacon) och smula på toppen av svampsåsen. In i ugnen ca 7 min.

Syrade morötter gjordes genom att koka en 1-2-3 lag (med lite mindre ättika) och låta de koka i ca 15-20 min, tills klara. Häll av och salta och peppra.

Den färdiga gratinerade fläskfilén åts tillsammans med morötterna och kokt potatis.
(Dock blev det enbart till mannen då jag själv är veggo. Jag åt en god omelett med kantarellsåsen och mycket ost över, och morötter såklart.)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar