fredag 20 januari 2012

Testbröd


En kompis frågade mig för ett tag sen om jag hade testat baka LCHF bröd. Nej, svarade jag, för jag har alltid tänkt att det kan väl inte vara gott? Då är det väl bättre att äta en skiva riktigt surdegsbröd någon gång istället. Men. Sen började jag tänka på det. Mer och mer. Tänk om man kunde göra ett schysst LCHF bröd, för visst är en ostmacka jäkligt gott? Jag har testat fram ett recept som jag tyckte blev riktigt bra. Men jag kommer nog fortsätta experimentera vidare.

LCHF Fralla

70 g Pofiber
70 g mandelmjöl
2 tsk bakpulver
2 msk fiberhusk
2 nypor salt
4 ägg
1 dl grädde
0,5 dl creme fraiche
2 dl riven ost
kummin
anis
fänkål

Blanda de torra ingredienserna. Mortla kryddorna och häll i. Blanda i övriga ingredienser och låt svälla 15 minuter. Grädda 200 grader i ca 15 minuter eller tills frallorna fått fin färg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar