onsdag 20 juli 2011

Krämig tomatsoppa

Jag blev så himla inspirerad idag när jag läste Underbara Claras blogg. Det har inte varit någon speciell favorit tidigare, men sedan jag lyssnade på hennes sommarprat har jag öppnat ögonen för den. Jag måste säga att lyssna på henne var väldigt inspirerande och jag kände igen mig till viss del. Visserligen är vi väldigt olika; hon bor i ett hus på landsbygden - jag i en lägenhet i stan, hon har förutom mannen en son och en hund - jag har min man bara. Hon är kristen - jag är inte religiös. Och jag skulle inte vilja ha allt det hon har, men, om jag inte hade trivts så bra med att kunna ta ett glas rött när som helst på en uteservering 2 min från hemmet, mysa och vara egoistisk med ingen annan utom mannen och känna mig fri, då hade kanske hennes liv vart min dröm. Vem vet? Däremot delar vi intresse för mat och bak. Och dessutom tar hon väldigt fina foton också.

Här kommer kvällens middag:

Ingredienser: soltorkade tomater, rödlök, fänkålsblast, krossade tomater, tomater, tomatpuré, creme cheese vitlök och örter, buljong, salt, citronpeppar, cayennepeppar och basilika.

Fräs lök och fänkål i smör och olja från de soltorkade tomaterna.

Häll i soltorkade tomater och vanliga tomater och låt de svettas med något.

Häll på de krossade tomaterna, tomatpuré och lägg i en buljongtärning. Låt puttra ca 20 min.

Fiska upp fänkålsblasten och släng den. Lägg i lite basilika och mixa soppan slät.

Rör ner creme cheesen och mixa lite till om det behövs. Smaka av med salt, citronpeppar och cayennepeppar.
Servera i en djup tallrik med hyvlad parmesan och basilika.

Bjud en nybakad surdegsmacka till med smör med havssalt. Smaklig spis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar