söndag 29 december 2013

Bakstuga FTW!

Igår hade jag ynnesten att få baka i en riktig bakstuga med vedeldad ugn. Vi träffades ett gäng tjejer och fick lära oss hur man bakar knäckebröd och mjukt tunnbröd. Jag hade även med mig en levain-deg hemmifrån jag var tvungen att baka när man får chansen i vedeldad ugn. Och jag säger bara Oh lá lá! Det blev det godaste bröden hittills! Funderar på om man måste investera i en sån där bakstuga nu när man fått smak på det... Tusen tack förresten till A och C som hade fixat så fint!

 N i full rulle att göra knäckebröd.

Bara några sekunder ska brödet ligga i ugnen, eftersom den är så varm.

Och så ska det vändas en gång där inne.

 Sen ska brödet hänga några dagar för att bli extra hårda och goda!

Ett lass mjukt tunnbröd.

Dagens fantastiska skörd av bröd.


Levainbaguetter

 
Mjukt tunnbröd
 
 Rågknäcke.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar