söndag 2 oktober 2011

Macarons



Nu har jag äntligen testat baka macarons. Jag har länge tänkt tanken, men det har aldrig blivit av. Igår morse vaknade jag vid 8:30 och tänkte att nu, nu ska jag göra macarons. Jag tassade tyst ut i köket och började stöka. Ett par timmar senare var de klara och oj - vad söta de blev. Som små små ädelstenar. Det blev två varianter; ena med citronkräm i och andra med hallonkräm. Riktigt goda!

Macarons
ca 50 st

4 st ekologiska äggvitor
0.5 dl strösocker
150 g skållad och malen sötmandel
4 dl florsocker

Vispa äggvitorna långsamt och häll i strösockret lite pö om pö tills det blivit en fin maräng. Blanda mandelmjölet och florsockret och sikta ner i marängen. Blanda ordentligt och häll i karamellfärg om så önskas. Spritsa ut 1-kronors stora rundlar på bakplåtspapper. Låt ligga och torka mint 60 min för att undvika att de spricker. Grädda längst ner i ugnen på 125° i 20 min. Ta bort bakplåtspappret från plåten direkt. Låt svalna.
Hallonfyllning: Mixa ett gäng hallon till puré. Vispa 200g rumstempererat smör med 3 dl florsocker, lite vaniljsocker och hallonpurén.
Citronfyllning: Vispa 200g rumstempererat smör med 1 dl florsocker och lemon curd efter smak. Jag hade en halv burk i ungefär.
Spritsa i smörkrämen och lägg ihop. Förvaras i kyl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar