lördag 13 augusti 2011

Levain

Nu tusan går det bra! De senaste brödladdningarna har blivit perfekta. Jäst som de ska, smakat som de ska och varit riktigt snygga. Och jag har fått surdeg på hjärnan igen och skulle kunna baka varje dag. Det blir nog en omgång till i morgon. Det är roligt när det går bra.

Levain

Kväll dag 1:
100g rågsur
100g ljummet vatten
100g vetemjöl special

Blanda i en bunke och täck med plastfolie och förvara under natten i överskåpet ovanför kylen.

Förmiddag dag 2:
Degen från dagen innan
400 g ljummet vatten
700g vetemjöl special
25g salt

Blanda i hop allt utom saltet och kör i 5 min på lägsta hastighet i en degblandare. Häll i saltet och öka till högsta hastighet i ytterligare 5 min. Häll över i en oljad plastlåda och låt jäsa till dubbel storlek, ca 3-5 tim. Dra och vik bröden 3 gånger under tiden. Sätt ugnen på 250°. Vänd ner degen på mjölat bord, dela i två delar, töj degen lite och vik ena sidan över den andra på varje bröd så det blir en naturlig skarv där bröden kan expandera ifrån.
Lägg in bröden på baksten och släng i ett par isbitar så bildas ånga och bröden får en hård skorpa. Sänk till 225°. Efter 15 min öppna och låt ångan komma ut. Sänk till 200° och vid 98° i innertemperatur är bröden klara, ca 30 min.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar