söndag 25 juli 2010

Denna chokladtårta svängde jag ihop för jag var uttråkad och kände att jag var tvungen att använda den fina Kitchen Aiden. Chokladkaka i botten och vit choklastryffel ovanpå. Lite mixade jordgubbar gjorde ett vackert mönster. Söt, god och mäktig. Räcker med en liten bit.

Chokladtårta med vit choklad- och citrontryffel och jordgubbsswirl
10-12 bitar

225 g smör
4,5 dl socker
1,5 dl kakao
3 tsk vaniljsocker
3 ägg
3 dl vetemjöl

Tryffel
2 dl vispgrädde
3 msk smör
300 g vit choklad
1/2 citron
6 jordgubbar

Smält smör i en kastrull. Låst svalna något. Vispa ägg och socker pösigt. Häll i vetemjöl, kakao och vaniljsocker i äggblandningen. Häll i smöret och vispa samtidigt. Häll blandningen i en spring-form som är smörad och bröad. Grädda längst ner i 175° i ca 25 min. Kakan ska vara lite lös i mitten. Gör under tiden tryffeln. Koka upp smör och grädde. Häll över den brutna chokladen och rör tills den är helt smält. Häll i rivet skal och saft från en halv citron. Låt halvstelna i kylskåpet en timme. Rör då och då.
Bred tryffeln över kakan. Mixa jordgubbar och ringla i ett cirkelmönster över kakan. tag en tandpetare och dra försiktigt från mitten och ut. Garnera med pecannötter. Låt stelna i kyl över natten.


1 kommentar:

  1. Kanske kan den få komma hem till mig och bo i mitt kylskåp? Kram!

    SvaraRadera